Tuesday, July 3, 2012

Introduktionsdag i skolan. Jag hade beräknat en timmes resväg på min första rekresa, men den här gången kom jag bara till Takadanobaba på en timme, och då var det 40-minuterspromenaden kvar... Som tur var hade jag noterat i ögonvrån förut att buss 69 går från stationen och nästan precis fram till skolan. Så jag kom precis i tid ändå. Fick en massa papper och information från lärarna. Jag tror jag ska börja från första nybörjarklassen, även om jag har läst lite förut. Blir nog bäst så, min grammatik och ordkunskap är ganska haltande. Gjorde ändå placeringstestet för skojs skull, vilket var helt på japanska, skulle skrivas i hiragana och mest hade grammatikfrågor. Ganska svårt på min nivå, men jag tror jag lyckades få några rätt iaf. Utvärdering imorgon. På torsdag blir det klassindelning och kanske nåt mer?
  Det var åtminstone en svensk till på introt, men han verkade ha mer koll på sin skit, och kommer nog på en högre nivå. Några jänkare, några andra blandade gaijins och resten kineser.

På vägen hem tänkte jag skrota runt lite i Ikebukuro, eftersom jag ändå måste byta tåg där och lösa ny biljett. Men jag kom liksom aldrig ut ur stationen... den är så jäkla stor. Hamnade i nåt gigantiskt varuhus i 12 våningar istället, och det är ju intressant att titta på också. Det var väl motsvarande Åhléns/NK, massa olika märken i sektioner och indelade våningar för olika saker. På tunnelbaneplan var hela våningen bara delikatesser/godis/bakelser, hur mycket som helst, och japanerna kan ju sina bakelser va. Väldigt många otroligt vackra arrangemang och aptitretande tårtor. Men dyrt, förstås. Det mesta var lyxbakelser och presentaskar med kakor. På de övriga våningarna var det kläder, sport, husgeråd och annat. Köpte en ordentlig kudde, några egna bestick och en stor tekopp.

När jag kom hem till Nakamurabashi ösregnade det, och Seinfeld-temat slog igång på musikmaskinen. Such is life.

 Den här tjusiga väggen med Mäster Tezukas samlade verk finns precis utanför Takadanobaba-stationen.

 Det här huset har ett vattenfall på fasaden.

Bara en av många många diskar med allsköns magiska bakelser.

No comments:

Post a Comment