Monday, April 10, 2017

Första skoldagen

Jag är nog fortfarande lite jetlaggad, för trots att jag börjar skolan först ett på eftermiddagen, blir jag fortfarande enormt trött runt midnatt, och vaknar vid åtta... men den lilla ovanan ska jag väl få bukt med till slut. Det var alltså första skoldagen idag, och det var mest introduktion och presentationer i klassen. De ska använda första veckan till att bedöma vår nivå, och sedan kan man flytta upp eller ner i avancemang efter behov innan det börjar på riktigt. Det var väldigt grundläggande saker idag, hälsningsfraser och sånt, så om det fortsätter så kanske jag flyttar upp ett steg eller två. Vi får väl se hur det går.

  Klasskamraterna verkar trevliga i alla fall, vi är en blandad skara, men det var god stämning direkt. En från Danmark, en britt, en filippin, en ryss, tre italienare, två vietnameser och två taiwaneser och jag. Alla eftermiddagsklasserna gick tillsammans och tittade på körsbärsblommorna i en vacker park i nästan-närheten av skolan och spelade lite ordspel.

 Efter skolan gick jag och fick en visning av ett annat share house, som jag funderar på att byta till. Det ligger högt uppe på ett berg med fantastisk utsikt, och verkar robust och tyst, och har ännu trevligare faciliteter, som gym och litet filmrum, och flera badrum. Det ligger dessutom betydligt närmare skolan. En ytterst optimistisk mätning med fingrarna på kartan säger ca 30 minuter gångväg, eller en station + ca 10 minuter gång x2 med tåget. Och då kan man ju lika gärna skippa tåget. De verkar ha cyklar att hyra också, så då är det ännu bättre. Men jag får nog bo åtminstone månaden ut här i Miyazakidai i alla fall.
  Här har ni bilder och sånt på det stället. https://www.oakhouse.jp/eng/house/855

Och mer bilder!

I skolans entré visas exempel på att det är en designskola.

De har serie- och kläddesigninriktningar (skriv det ordet snabbt 10 ggr).

Karta över spårvägar i hela storTokyo-området. Gemytligt.

Det var en väldigt trevlig park som klättrade uppför ett litet berg, som det mesta här i trakten.

Många olika färger på blommor.



Parkchefen.



Hela klassen (+1 infiltratör) i nuläget med två lärare.

Början på berget som andra huset ligger på.

No comments:

Post a Comment