Friday, May 24, 2013

Nattvandring

Tar en promenad i den svala men sköna sommarkvällen. Ungefär den vanliga rutten runt bostadskvarteren i Nakamurabashi, de är fina i mörkret. Klockan är elva på kvällen en fredag, men inte en själ syns ute på gatorna. Även många hus är helt släckta. Det enda som hörs är mina egna, i jämförelse med den totala tystnaden nästan påträngande höga fotsteg, och vinden i buskarna då och då. Fullmåne.

 Plötsligt två helt andra ljud. Bäbisopera? Nej, två katter som står längre bort på trottoaren, intill varann med nosarna i varandras öron och sjunger högt tillsammans. Jag tittar på dem en lång stund medan de jammar på. Den ena tystnar och tittar på mig medan den andra sjunger vidare, tills den plötsligt verkar upptäcka mig. Jag går vidare för att inte störa ytterligare.

 Stillheten är total, och jag tar in husens varierande former. Det är bara bostadskvarter, men alla hus är helt olika varandra, och något annat jag sett förut. Varje byggnad har en arkitektur så modern och djärv att den tar andan ur mig, om man får vara så klyschig. Men den gör faktiskt det. Varenda veranda och vinkel och fönster är intressant, helheten unik. Och de ser väldigt mysiga ut, kanske delvis på grund av hemligheten och tystnaden. Även ljussättningen är perfekt och framhäver byggnadernas former. Pyttesmå men lummiga trädgårdar och rabatter, och ett hus helt täckt med klängrosor och perfekta blomsterarrangemang, som hämtat ur en engelsk sagobok.

 På vägen tillbaka går jag förbi en låg- och mellanstadieskola, som tronar i sin mörka ödslighet och enormhet. Möter katterna igen, de springer in bakom en bil och försvinner i mörkret. Kommer ut på huvudleden precis vid en butik för begagnade spel, serier och film, som fortfarande har öppet halv tolv på natten. Hela bokserier för en spottstyver och en låt jag verkligen gillar i högtalarna. Frågar vad det är, men det har redan gått vidare till nästa låt, och de kunde inte se det. Shou ga nai. Köper te på snabbköpet och går hem.
 Imorgon är det häxrejv i Nakano som uppvärmning inför det stora evenemanget, Reitaisai i Tokyo Big Sight på söndag. Min nya serie kommer att levereras direkt dit från tryckeriet, ska bli spännande att se den.

 Inga tårar nu. Bara kulregn.

No comments:

Post a Comment