Sunday, May 26, 2013

Hakurei-Helgedomens Återkommande Årliga Festival

Bra helg. Häxfest i lördags med Alexander med grym musik, sedan gick vi till Nakano-Mandarake och tittade på konstiga grejer. De säger ju att de har sin hon-ya(huvudbutik) där, men de hade även en hen-ya(konstig butik) som hade en ingång genom shinto-portar med lysande golv och rymdmusik där inne. De sålde gamla leksaker från 50- och 60-talet(i närmast nyskick, förstås) för hundratusentals yen. Den dyraste var en robot från 1960 med genomskinlig mage med plastkugghjul i för en miljon yen.
 Vi tittade på affischer och hittade biopostern för Kikis Expressbud - på svenska.
 De hade även en Games Workshop i Nakano Broadway, kul att se att allt är sig likt även där.

På söndagen var det slutligen dags för vårens/sommarens stora evenemang, Hakurei Jinja Reitaisai, den största fanzinefestivalen enbart för kanonhäxorna i Tokyo Big Sight. Jag fick återigen generös hjälp av Masashi Mido, som fixade både trycket av nya boken och satt med vid bordet hela dagen. Det var inte riktigt lika högt tryck som vid Comiket, men fullt med folk hela dagen, och ganska bra omsättning. Jag sålde förmodligen runt 80% av vad jag hade med mig, och det är ju alldeles prima, speciellt när mina böcker bara är på engelska. Om jag lyckas komma med på nåt sånt här igen får jag försöka se till att få dem översatta och göra ett specialtryck.
 Delade bord med två tecknare som jag är ömsesidigt fan av på Pixiv, och de hade bordet fullt av höga travar av böcker, som snabbt minskade, de travade upp nya ex upp till taket och sålde de flesta av dem också. Eftersom jag har lite handikapp måste jag sälja mina böcker lite för billigt för att folk ska vilja investera i nåt de potentiellt inte förstår... Nå, hoppas det kan bygga lite popularitet iaf. Kanske går det att lösa antagningsproblemen(främst att man måste ha en japansk adress) på något vis i framtiden... Skulle vara kul att kunna komma igen.

 Synd att man måste upp så förgrymmat tidigt för att vara där kl 8 bara, hela dagen blir bara en utmattad dimma, och man förstår inte att man varit där förrän man kommer hem igen. Hjälpte inte att det var 30 grader varmt där inne heller. Men nya boken blev jättefin, och även om jag gnölat en del och missat skolan, var det värt det. Men som vanligt efter man har varit ute bland folk har jag råkat ut för nån slags orolighet uppe i huvudpartiet, och att ge sig ut igen klockan 8 i morse visade sig bli en omöjlighet. Que sera sera.


No comments:

Post a Comment