Monday, January 14, 2013

Harajukien, Shibuyien och tillbaks igen

Igår möttes vi ett gäng i Harajuku för att fira av Karl, som tyvärr åker hem snart, lite oväntat. Vi gick till en väldigt hemlig okonomiyakirestaurang som låg i nåt slags konstnärskollektiv/utställningsgalleribartjohej på en bakgata. Vi fick baka kakorna själva vid bordet, det var väldigt smarrigt som alltid, och mycken gemyt upnåddes. Sedan promenerade vi till Shibuya, som ligger nästgårds, för att hitta nån slags karaoke. Efter en del stök och olika ärenden fram och tillbaka kom vi till slut till ett beslut, men då var det tyvärr så sent att jag bara hann vara med trekvart, eftersom mitt sista tåg gick halv ett. De andra stannade natten igenom, men jag kände mig lite smårisig, och hade inte riktigt förberett mig på en helnattare.

Och idag kom första snön! Igår var det en ytterst mild kväll för Januari, och idag - BAM 2 decimeter slask. Idag är det ledigt(vuxenblivandedagen, för alla 20-åringar), så jag behövde inte åka nånstans, men det lär ha varit kaos med tågen, antar jag. Får se om det är kvar imorgon, om tågen går osv.

Mest en massa bilder från promenaden mellan Harajuku och Shibuya idag. Lite halvdassiga, blir väldigt kornigt trots nattläget, men... lite fräcka hus och så.
Takeshita Street, Harajuku. Mecka för alla med eccentrisk modesmak.

Okonomiyaki under skapande! Från vänster Nalle, Nicke, Johanna, Alexander, Karl, Ellen.


Festlig affisch i entrén.


Målning i trappan.

Utsikt mot bakgården från restaurangen. Ganska Berlin.

Jadelejon utanför.

Bambu
Nicke beundrar bambun

Butiken runt hörnet från restaurangen. Och Karl.


Här var det ett träd ivägen, så de byggde sin bar/konsertlokal runt det.

Udda att se Harajuku såhär öde.

Ett hus/jukebox

Dekorationer

H&M, Harajuku

Laforet, Harajuku

Ett gym, Harajuku

Tokyu Plaza, Harajuku

Ett kubistiskt hus

Här hade Audi byggt nån slags futuristisk dödsbunker.

Hiss

Nån gata

Järnvägsbro, Shibuya

Shindax(?), Shibuya. Jättelikt nöjespalats.

Ett till dödstorn, Shibuya.

Ellen, Nicke, Nalle framför Tower Records.

Dödssnö hela dagen, töar nu

Blev tvungen att ta några foton, man vet aldrig om man får se det här igen i Nakamurabashi.

*_*

No comments:

Post a Comment