Saturday, January 5, 2013

Comiket 83

Ja åsså blev det nytt år då, och det gick bra, trots de gamla indianerna och deras dödskalender.
Precis innan detta var det dock Comiket igen, och där hände det grejer. Första dagen gick jag med Elise och hennes vän, men eftersom det mest var homoerotik hittade jag inte så mycket. Det var dock även "anime övrigt", så några blandade tidningar blev det iaf.
 Andra dagen hade jag ju mitt bord, och fick gå upp 6 för att kunna komma dit 8 och pyssla innan de öppnade tio. Simons vän Mido var med mig, och hade även hjälpt till med anmälningen och trycket av boken, så det var ovärderligt. Han är comiketveteran och såg till att allt gick smidigt, så det är jag mycket tacksam för. Första halvan av dagen var fullständigt kaos och igenproppade gångar, sen tunnade det ut sig något när alla hade köat färdigt till sina favoritcirklar.

Hur gick det då? Helt över förväntan, faktiskt! Jag sålde alla engelska tidningar jag tagit med mig(15 av varje), och 16-17 av Orin-boken. Det var flera som köpte en av varje, så det var kul. Några hade sett mig på Pixiv och Futaba och kom och hälsade, och ett par västerlänningar kom också, en gjorde en videointervju som livesändes. Nakasako, som producerade de två samlingsböckerna med Parsi och Höstsystrarna som jag var med i, kom också och köpte laget runt och gav mig och Mido sin nya skiva, som var riktigt bra. Touhouarrangemang i klassisk/europeisk medeltida stil med flöjtar och pukor. Så det var full fart hela dagen, trots att jag var dödens trött, då jag hade suttit uppe sent kvällen innan med de sista förberedelserna, bl.a. ett långt brev på Japanska att lägga med i böckerna, som introduktion. Trots allt detta fick jag också lite tid att springa runt själv och titta. Jag hade inte köpt katalogen, så jag hade bara prickat in ett par från Pixiv att besöka, men jag hittade en massa fint ändå.

Jag var dock för sliten för att ta mig dit tredje dagen, så det blev inget. Var några jag ville se, men... En del kommer ut i butikerna efter också. Lite dräktlekstitt blev det första dagen också, som följer:









































No comments:

Post a Comment