Thursday, August 2, 2012

Awaodori

Ja hej. Det var ett tag sen jag skrev nåt nu, men det har ju egentligen hänt en del. Förra fredagen var vi ute ett gäng från skolan och träffade Aki, Sayaka och Kaori(?) för att gå och se en festival som kallas Awaodori och som går ut på att dansa en festlig dans och föra en massa ljud, en utmärkt grundval för en festival. När vi gick på gatan där det skulle hända insåg jag plötsligt att det var samma gata som jag gick på med Simon och Roger en vecka tidigare, fast från andra hållet. Vi hade promenerat dit från skolan, och tydligen kommit ända upp till Iidabashi. Det går oftast fortare att gå mellan två punkter än man tror... även om det bara var ca två tunnelbanestationer bort.

Eftersom jag då visste var vi var, och vi inte hade några konkreta matplaner, tog jag med de andra till samma ställe vi åt på veckan innan, och det blev väldigt lyckat. Vi fick ett stort bord där man satt på kuddar på golvet, med benen nere i ett dike under bordet, precis vid en fönstervägg som vette mot gatan, så vi kunde se hela festivalen perfekt från restaurangen. Vi satt precis där de olika dansgrupperna startade, så det kom hela tiden nytt folk och fyllde på, bildade grupper och dansade iväg(jag tror de loopade runt ett par kvarter).

Musiken hördes inte så mycket uppifrån restaurangen, men vi gick ner på gatan för den sista halvtimmen och gungade till trummor, flöjter och gong-gongar. Kul kväll!

Ungefär här upptäckte jag att det var samma tempel som förra gången.

Bra ställe.







Aki, Kaori/Kaede/nåt och Sayaka

Mer eller mindre glada miner. Svenskar är dåliga på kort.

No comments:

Post a Comment